Ana Sayfa / Dini Bilgiler / Kurban kesmenin hükmü nedir

Kurban kesmenin hükmü nedir

dini bilgiler

 

Sözlükte “yakınlık ve yaklaşmak, kendisiyle ALLAH”a yaklaşılan şey” manasına gelen kurban, Dini ıstılahta, “yakarma niyetiyle, kendine mahsus vakitte, belirli şartları taşıyan hayvanı usulünce kesmek” anlamına gelir. Öteki bir ifade ile Kurban, fıkıhta belirlenen şartları taşıması kaydıyle, ALLAH’a yakınlık ve ibâdet gayesiyle, şer’î usûl ile boğazlanıp kesilen hayvana verilen isimdir. Kurban bayramı günlerinde (ilk üç günde) belli şartları taşıyan ve ALLAH rızası için kesilen kurbana “udhiyye” denir.

Kurban kesmenin hükmü

Biz her ümmete kurban ibadeti koyduk.” (Hac 34) âyet-i kerîmesinden anlaşılacağı suretiyle kurban, bizlerden önceki her ümmete farz kılınmış bir ibadettir. Kur’ân, kurbanın her dinde bulunduğunu bildirmenin yanında değişik dönemlerden kurban ile ilgili vakalar, misaller anlatmaktadır: Örnek olarak Hz. Âdem’in iki oğlunun ALLAH’a “kurban” takdim ettiklerini, birisinin kurbanı kabul edilirken ötekinin ise kabul edilmediğinden bahsetmektedir. (Maide 27/29) Ve gene Kur’ân’da Hz. İbrahim’in, görmüş olduğu bir rüya üstüne oğlu’nu (Hz. İsmail’i) kurban etmek istediği ve baba-oğul tam bir teslimiyet içinde bu emri yerine getirmek istedikleri esnada ALLAH tarafınca kendilerine Hz. İsmail’e karşılık olarak kurban göndermiş olduğu bildirilmektedir. (Saffat 101-107)

İşte bizlerden önceki ümmetlere teşrî kılınan kurban ibadeti, فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ “Rabbin için namaz kıl ve kurban kesiver.” (Kevser 2) âyet-i kerîmesi mucibince ümmet-i Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem) için de bir mükellefiyet olarak teşrî kılınmıştır. Buna bakılırsa kurban kesmek, Hanefî mezhebine bakılırsa vacip, öteki mezheplerde ise terk edilmesi istenmeyen müekked bir sünnettir. Mevzuyla ilgili hadis-i şeriflere baktığımızda kurbanın terk edilmemesi ihtiyaç duyulan mühim bir yakarma bulunduğunu anlayabiliriz zira Peygamber Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem): مَنْ كَانَ لَهُ سَعَةٌ وَلَمْ يُضَحِّ فَلَا يَقْرَبَنَّ مُصَلَّانَا “Kurban kesecek güçte olup da kesmeyen, namazgâhıımııza yaklaş‏masın.” buyurmak suretiyle mevzunun ehemmiyetine dikkat çekmiştir. Başka bir rivayette ise ALLAH Resûlü (sallallahu aleyhi ve sellem) Bayram namazından ilkin kurbanını kesen birisine, tekrardan kurban kesmesini emretmiştir. Peygamberimiz’in tekrardan kesmesini emretmesi, kurban kesmenin vacip bulunduğunu gösterir.

Ek olarak Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem), kurbanın teşri kılındığı yıl olan hicretin ikinci yılından itibaren vefatına kadar her yıl kurban bayramında kurban kesmiştir. Bu da kurban kesmenin mühim bir delili olmaktadır.

Uyarı: Sitemizde yer edinen ve alacak yazı, haber, yazı, video, yorum ve tüm mevzular kategoriler tıbbi bilgiler bir tek genel bilgilendirme amaçlıdır. Bu bilgiler süre içinde geçerliliğini kaybedebilir. Sitede yer edinen bu bilgiler hiçbir süre doktor muayenesinin yerini alamaz, doktor muayenesi ve tedavisi yerine kullanılamaz, kişisel teşhis ve tedavi yönteminin seçimi için değerlendirilemez. Sitemiz, uzman bir doktora danışılmadan meydana getirilen herhangi bir uygulamadan doğabilecek zarardan görevli tutulamaz. Sitemizi ziyaret eden, yorum icra eden kişiler, bu ikazları kabul etmiş sayılacaktır. Dost isminde herhangi bir bireysel yada kurumsal şirket , siteler ve kişiler ile ilgili en küçük bir bağlantısı , ortaklığı ve benzeri ilişkileri yoktur.

Bu habere de bakabilirisiniz

dini bilgiler

Samsun İftar Saatleri (Ramazan İmsakiyesi 2018)

Samsun İftar Saatleri (Ramazan İmsakiyesi 2018)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

CLOSE
CLOSE